Teacher - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Mieke Heijst - WaarBenJij.nu Teacher - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Mieke Heijst - WaarBenJij.nu

Teacher

Blijf op de hoogte en volg Mieke

08 November 2014 | Thailand, Bangkok

Maandag zijn we dan echt begonnen met stage. ’s Ochtends vroeg pakten we de bus. Die stopt aan het einde van onze soi. Het openbaar vervoer is hier iets anders geregeld allemaal…. Bustijden zijn er niet, de bus komt wanneer die zin heeft. Zo komt er dus gerust 3 keer dezelfde lijn voorbij in 5 minuten tijd. Ook wat je betaald verschild per bus, maar het is nooit duurder dan 12 baht (ongeveer 30 cent) en soms zelfs gratis.

Op stage liepen we eigenlijk de hele dag met Rianne mee. Op maandag geeft ze een Grade 2 les (groep 4) en 4 kleuterklassen. Die klassen gaan wij aankomende maandag ook al zelf les geven! Het lijkt me super leuk om hier zelf voor de klas te staan! Maar dat lezen jullie volgende week wel! Onze begeleidster (en wij dus ook) geeft lessen Phonics. Daarbij wordt veel geoefend met de uitspraak. Wij waren de eerste lessen vooral geïnteresseerd in de namen van de kinderen. Ik had me van te voren al bedacht dat het heel lastig zou zijn om Thaise namen te leren en dan ook nog te onthouden… gelukkig hebben de kinderen hier allemaal nicknames. (Team, Elf, Photo, Vipcream, pancake, Soja, Tofu) Die krijgen ze van hun ouders omdat ze zo niet gevonden worden door boze geesten. Natuurlijk moeten Claire en ik dan ook nicknames gebruiken…. Claire is Teacher Ennenes en ik ben Teacher Garnol. Dus als je ons zoekt weet je welke naam je moet gebruiken.

Tijdens de lunch nam Jesse om mee om wat te gaan eten. Jesse is een student die hier ook stage loopt. Op de campus vind je dus de universiteit, de basisschool, een dokter, een bakker, twee kantines en eetkraampjes. Heel makkelijk alles bij elkaar en genoeg om lekker te eten.

Maandag middag hebben we elke week les op de universiteit (die dus naast de basisschool ligt). Die les volgen we samen met Thaise pabo studenten die een project volgen om Engelse les te geven. De studenten hadden leuke presentaties voor ons voorbereid over Thailand! Heel erg leuk om te zien!

Dinsdag ochtend hebben we een planning gemaakt voor de periode dat we hier zijn, want we moeten natuurlijk ook wel hard werken hier. Op maandagochtend mogen we lessen geven, de middag volgen we de les op de universiteit. Dinsdag en woensdag mogen we zelf indelen. We werken dan voornamelijk voor ons zelf op school. Af en toe zullen we een les observeren van een andere leerkracht. Donderdag en vrijdag geeft onze stagebegeleider les aan groep 3,4 en 5. Wij kunnen daar delen van lessen gaan geven. Vooral de verwerking, dan gaan we werken met differentiatie en coöperatieve werkvormen. Ik ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken!

Donderdag was er een festival hier. De kinderen en leerkrachten waren er al heel de dag mee bezig op school. Ze maakten soort bloemstukjes met kaarsjes die ze dan aansteken en ’s avonds op de rivier laten drijven. Wij hadden er veel van verwacht, een belichte rivier, maar helaas waaide het best hard en hebben we niet veel gezien..

Vrijdag avond zijn we met Jesse gaan eten op Khao San en hebben we het uitgaansleven van Bangkok uit geprobeerd!
Vandaag gaan we lekker relaxen en bijkomen van de drukke week! Morgen gaan we met Jesse en Remco(vriend van Jesse) naar een box wedstrijd en naar de weekendmarket in Mo Chit!

Dusssss… het gaat hier heel goed, ik vermaak me prima, de stage gaat goed, ik heb zin om volgende week te beginnen!!

Groetjessss

• 08 November 2014 - 21:12

Marijke:

Ha Mieke, fijn om te lezen dat je eerste week goed is gegaan! En teacher Garnol....hoe komen ze toch aan die naam voor jou? Heel veel succes komende week en hartelijke groet!

• 09 November 2014 - 02:29

Mieke Van Heijst:

Hoi Marijke! Leuk dat je mijn verslagen leest! Onze nicknames hebben we zelf bedacht, omdat we dat leuk vonden. Maar op stage worden we gewoon Teacher Mieke en Teacher Claire genoemd! Groetjes

• 10 November 2014 - 08:57

Jack:

Hoi Mieke,

je slaat je er toch maar goed doorheen, daar in Thailand.
    En je kon inspiratie opdoen daarvoor. Door een bokswedstrijd te kijken, haha.
    Die jongens (Jesse en Remco) zijn wel aardig, maar ook niet meer dan dat? Maak je je vriend niet jaloers?
    Ik zit er niet over in dat je je verder uitstekend vermaakt, ook al is dat dan af en toe met hard werken...

Have fun!

Groeten,
    Jack

• 10 November 2014 - 13:22

Jos Ververs:

Hoi teacher Garnol,

Zo te lezen een prima mix tussen inspanning en ontspanning.
    Voor je het weet zijn door je drukke bezigheden straks al die weken voorbij en zit je weer met je vader en je moeder opgescheept...
    Veel succes en plezier.
    Groeten.